overskud

Få mere overskud i din fritid

zdf

Indimellem kan tiden uden for arbejde, studie og karriereræs føles knap, og det handler helt afgjort om at få det bedste ud af fritiden. Og det kan være sundt for både krop og sind at beskæftige sig med noget, som ikke nødvendigvis kræver den helt store tankevirksomhed, men som blot gør os gladere og giver ro. Du får her tre forslag til aktiviteter, ting og gøremål, der kan give dig mere overskud i fritiden – og i hverdagen.

sundhed

Forkæl dig selv

De fleste mennesker kan godt lide at gøre noget godt for sig selv. Og det er helt forskelligt fra person til person, hvad der føles godt, og hvad der gør noget godt for dem. Nogle kan godt lide at tage en tur i spa og få følelsen af velvære og afslappethed helt ned i maven. Andre nyder en omgang massage eller ansigtsbehandling. Uanset hvad du kan lide, kan det gøre noget godt for dig og for dit selvværd at gøre noget ud af dig selv og føle dig smuk og fabelagtig, når du går ned af gaden.

Om det betyder, at du skal have lavet extensions Horsens og kunne svinge med en lækker manke, eller om du kan lave krøller i dit hår hjemmefra er egentlig underordnet. Om du går mest op i at have en sund og velplejet hud, eller om du skal have den fulde makeup palette på er også underordnet. Så længe du gør noget, der føles som forkælelse for dig selv.

Få styr på din krop

Mange siger, at deres krop er deres tempel. Men behandler du også din krop, som om den var et tempel? Det kan de færreste nok nikke ja til. Stress, jag, dårlig kost og for lidt søvn er bestemt ikke rart for din krop, og det er hårdt fysisk arbejde eller det at sidde krumrygget hen over en computer heller ikke. 

Din krop skal næres af god og sund mad, der giver den energi til at klare de lange dage på kontoret, og som giver dig et mentalt overskud til de større udfordringer i dagligdagen. Og sund mad behøver ikke være kedeligt. Der findes i dag utroligt mange måder at gøre de usunde vaner sunde på, uden at du vil kunne smage forskel. Du vil til gengæld kunne mærke forskel, og du vil få markant mere energi. Det betyder ikke, at du aldrig igen må spise junkfood eller sukker, men hold det til en enkelt gang om ugen.

Du skal også sørge for at bevæge dig og gerne få pulsen op 30 minutter om dagen. Døjer du med skader, skal du lave øvelser, der forebygger og styrker. Har du krum ryg efter for meget skrivebordsarbejde bør du iføre dig holdningskorrigerende tøj

Fysisk velvære giver kæmpe plus på kontoen og et øget overskud i hverdagen.

forkaelelse

Plej dit sind

Og så skal du naturligvis også have dit mentale velbefindende med. Det er meget individuelt, hvad der kan give dig ro i sindet, men for langt de fleste mennesker kan ugentlig eller daglig meditation gøre en verden til forskel. Det samme gælder yoga. Det er ikke noget, du behøver at gøre i lang tid hver dag – 10 minutter hver morgen kan give dig en stor ro i kroppen og sindet og på den lange bane give dig en roligere vejrtrækning, et større overblik og et markant forbedret overskud. Og så er det i øvrigt en fantastisk måde at starte dagen på, frem for at skynde dig ud af døren.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *