afslapning

Gør din fritid til din tid

zdf

Når fritiden er sparsom, skal den også bruges fornuftigt. Når størstedelen af din tid går med at arbejde og passe de daglige gøremål, skal din fritid prioriteres som din særlige tid. Det er nemlig vigtigt at tage sig af sig selv. Egenomsorg kan komme i mange forskellige former. Her er 5 gode forslag til, hvordan du kan gøre din fritid til din tid.

Forkæl dig selv

Egenomsorg kan som sagt være mange forskellige ting. Det vigtigste er dog, at det får dig ned i gear og giver ekstra overskud efterfølgende. Forkæl dig selv med de produkter eller services, der giver dig ekstra energi. Det kan være et lækkert fodbad en fast dag i ugen eller at få klippet spidser en gang om måneden hos frisøren. Sørg for at planlægge det, så der er sat tid af til forkælelse i løbet af din uge.

Sæt mobilen på lydløs for din egen skyld

I dag er der næsten ikke det menneske, der ikke har en smartphone, der konstant lyser op med nye notifikationer. Hvis du oplever, at din fritid ofte går med at scrolle på internettet og de sociale medier, kan det være en god ide at lægge den fra dig. Når du endelig har fri, bør du nemlig ikke stresse over e-mails og nye beskeder. I stedet kan du afsætte bestemte tidsrum, hvor du ikke bruger mobilen, og dermed får frigivet både tid og hovedrum til andre ting.

Pas på din krop med motion

Det er nok at få pulsen op 30 minutter dagligt, og det kan foregå på et utal af måder. Den letteste måde at sikre, at du får din daglige motion, er at komme ind i en god rutine. Det kan være ved at have faste gåture efter aftensmaden eller deltage i en holdsport.

Du kan også gøre det lettere at få din daglige motion ved at have redskaberne i dit hjem. Du kan eksempelvis have en motionscykel eller et løbebånd, så du let kan komme til at motionere. Læs mere om muligheden for at købe et løbebånd på https://loebebaandsguiden.dk/.

løbebånd

Gå i haven og stress af

Forskning har vist, at havearbejde og naturoplevelser er noget, der ikke kun er godt for kroppen, men også er godt for dit psykiske helbred. Hvis du har mulighed for at gå i haven og nørkle med grønne planter og fugtig muld, får du ikke kun rørt kroppen. Havarbejde og ophold i naturen nedsætter nemlig niveauerne af stresshormonet kortisol i kroppen. Derfor bliver du mindre stresset, hvis du husker at dyrke alt det grønne og levende.

Læs gode bøger som underholdning

De fleste er nok tilbøjelige til at tænde for fjernsynet, når der skal slappes af. Det kan dog blive en dårlig vane, at du altid ender på sofaen, når du har fri. I stedet kan du forkæle dig selv og din hjerne med en god bog. Udover at give dig et dejligt afbræk og god underholdning, så er det nemlig godt for din hjerne at læse bøger.

I dag kan du også let finde de mest populære bøger som lydbøger, så du endnu lettere kan slappe helt af, mens du nyder en god fortælling. Lydbøger kan også bruges, når du er på farten eller laver hjemlige opgaver såsom at lægge vasketøj sammen.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *